Pas 4

Aprenem l’idioma dels escacs!

Una disciplina tan complexa com els escacs ha desenvolupat un idioma propi que cal conèixer.

A les partides lentes de competició és obligatori anotar les jugades a una planella. En acabar, ens donem la mà, posem el resultat i les signem

Però, com s’apunten les jugades?

Actualment s’utilitza el mètode algebraic. Consisteix en asignar un nom a cada casella, de la manera següent:

A les files li assignem un número de l’u al vuit, i a les columnes una lletra de la a fins la h. Les peces blanques ocupen la fila 1, els peons blancs la fila 2, els peons negres la fila 7 i les peces negres la fila 8.

És important que sapigueu que el quadre blanc del taulell sempre es posa a la dreta! És una norma i una errada comuna en participants poc avesats.

A partir d’aquí el mètode de notació és força intuitiu. Per portar, un caball de g1 a f3 la notació és: Cf3. Un alfil de c8 a f5 és Af5. A la torre, la dama i el rei els hi corresponen, respectivament, les lletres T, D i R.

I als peons la P? Doncs no. Quan movem un peó posem la casella de destí. Per exemple, si obrim la partida avançant el peó de rei dues caselles, escribim simplement e4.

Algunes particularitats:

  • l’enroc curt s’escriu 0-0 i l’enroc llarg 0-0-0
  • si la peça que movem fa una captura escribim el nom de la peça, una ix i la casella de destí: Cxe5, per exemple
  • Si la jugada és escac posem un símbol més (+), i si és escac i mat, un coixinet (#) o dos símbols de més (++)

Ara podreu entendre millor les retransmisions en directe que sovint es fan per internet, o els vídeos de tot tipus on s’analitzen partides.

Com a exercici us recomano que intenteu reproduir la següent partida en un taulell, que és un parany típic de l’inici de la partida:

  1. e4 e5
  2. Cf3 Cc6
  3. Ac4 Cd4 (sembla que les negres es deixen un peó!)
  4. Cxe5 Dg5 (i ara permeten una amenaça doble, sembla que el blanc està de sort…)
  5. Cxf7 Dxg2 (ups!)
  6. Tf1 Dxe4+ (les blanques no poden treure el rei ni capturar la dama, només podem interposar alguna peça que pari l’amenaça. Si posem la dama a la casella e2 la capturarà el caball, així que millor tapem amb l’alfil a e2)
  7. Ae2 Cf3#!! L’alfil no pot capturar el cavall perque deixaria el rei a tir de la dama. És escac i mat, han guanyat les negres