Pas 2

Avui a aquesta segona entrega parlarem de conceptes diversos importants dintre dels món dels escacs.

Suposem que totes i tots els que heu arribat a aquesta web teniu uns coneixements bàsics sobre quin és el moviment de les peces i quin és l’objetiu de la partida, que no és altre que la captura del rei rival (escac i mat!).

Aquí teniu un enllaç per repasar els moviment, i potser conèixer algun de nou i sorprenent!

Com aconseguim arribar a aquest feliç desenllaç de la partida? Els escacs són un joc complexe i una part fonamental és el càlcul de possibilitats, que anomenem càlcul de variants. Els millors jugadors del món tenen la capacitat per calcular desenes de jugades i poder anticipar el desenllaç amb molta antel·lació. Però les possibilitats són tantes que amb càlcul és impossible arribar a controlar aquest jo: la màquina de l’empresa IBM que va derrotar al campió del món Gary Kaspàrov podia calcular 200 milions de jugades per segon, i així i tot el campió rus va ser capaç de guanyar una de les partides amb la modesta xifra de càlcul de tres jugades per segon.

Com ho va aconseguir? Els escacs és un joc de conceptes. Tenim moltíssims, i són la guia per a les nostres partides.

El primer concepte important és el control del centre del taulell. Controlar la zona central amb les nostres peces és important per poder després progressar cap al rei amb més garanties. Les peces han de sortir de les seves caselles inicials i anar guanyant aquestes caselles centrals, des d’aquí podran arribar ràpidament a qualsevol lloc i serà més difícil pel rival moure les seves peces per les caselles que controlem.

També és important el valor de les peces. Segur que no canviarieu una dama per un cavall, oi? Però una torre per un cavall? Un alfil per un cavall? Una torre per sis peons? Per aconseguir saber quan ens convé un canvi o no d’una manera senzilla li donem el següent valor a les peces:

Peó = 1 punt

Cavall y alfil = 3 punts, malgrat que l’alfil es considera una mica millor que el cavall perquè pot correr més. Les anomenem les peces menors.

Torre = 5 punts. Aquí la cosa comença a ser seriosa! 5 punts són molts perquè la torre és una peça molt potent!

Dama = 9 punts. L’estrella de la partida. La movilitat i la capacitat de la dama la fa la peça més valuosa per darrera només del…

Rei = deu milions de punts! Si perdem el rei s’acaba la partida, així que el canviem per cap peça.

Tot això és una referència, si acabem perdent el rei (i la partida), poc consol podrem trobar en el fet d’haver capturat més peces que el nostre rival. Ho podeu veure perfectament en el següent vídeo: un sol peó, a la casella adient, pot canviar-ho tot!

Repasem doncs: control del centre i valor de les peces. A aquestes idees s’han de sumar moltes més que anirem coneixent arribat el moment. Però és important que a les nostres partides sempre estiguin presents: no podem perdre punts sense motiu durant les partides i hem de control·lar la zona central del taulell.

Per als alumnes que ja porten més temps a l’escola recordarem un concepte que és important per poder fer bones partides d’escacs: la iniciativa. Deixo un enllaç on podreu veure un fet sorprenent: el campió del món Magnus Carlsen perdent una partida amb blanques contra Levon Aronian.

Mireu la partida amb calma, intenteu parar el vídeo després de la jugada 15 i dediqueu una bona estona (tanta com sigui possible) per valorar la posició i calcular el que vindrà.

A aquest enllaç teniu la partida analitzada per part del mestre FIDE Luis Fernández.
https://capakhine.es/index.php/blog/158-el-poder-de-la-iniciativa-en-ajedrez

Tornem amb més escacs la setmana que ve!